top
Indtast venligst dit brugernavn og adgangkode:
Glemt din adgangskode?
Print side  Tilføj til favoriter  E-mail side 
P2.2 Procedure for tilbud og forespørgsler
     
F2.21 Tjekliste kontraktgennemgang F2.22 Tilbudskabelon F2.23 Løbende projekter
F2.24 Faste samarbejdspartnere     
     
1. Formål
Formålet med denne procedure er at sikre at:
 
  • Afhængig af tilbuddets størrelse udpeges og beskrives alle relevante krav.
  • Der sker en dokumenteret gennemgang af alle relevante krav.
  • Krav, det ikke har været muligt at afklare under tilbudsfasen, tages der forbehold for overfor kunden
  • Krav, der ikke umiddelbart kan opfyldes, skal fremstå af tilbuddet, evt. med ændringsforslag
  • Alle tilbud afgives eller bekræftes skriftligt
2. Gyldighedsområde
Proceduren gælder for behandling af alle tilbud og forespørgsler samt reparations- og renoveringsopgaver, hvor det enten af kunden eller af salgsfunktionen ønskes besvaret med skriftligt tilbud eller overslag. 
        
3. Ansvar
Ansvaret for denne procedures indhold, udstedelse og vedligeholdelse påhviler den salgsansvarlige.
               
Den salgsansvarlige har ansvaret for, at alle relevante funktioner har fået tilstrækkelig information om proceduren og følger den.
            
Den enkelte Projektleder har ansvaret for, at alle sælgere, sagsbehandlere og andre medarbejdere, der er involveret i afgivelse af tilbud, har fået tilstrækkelig information om proceduren og følger denne. 
              
4. Gennemførsel/indhold
Tilbudspriser og overslagspriser behandles ens i henhold til denne procedure
               
Ved alle forespørgsler vurderes det skønsmæssigt af sælgeren, eventuelt med tjek i bogholderiet, om kunden er så finansiel og teknisk solid, at et fremtidigt samarbejde er ønskeligt, hvis ikke afvises forespørgslen som beskrevet i senere afsnit.
            
Sælgeren sørger for udarbejdelse af en tjekliste for kontraktgennemgang (F2.21) og evt. andet materiale, såsom skitser, tegninger, styklister o.lign. til brug for tilbudsberegning.
           
Herefter sender sælgeren en kopi af tilbuddet til den indkøbsansvarlige, der sammen med den kvalitetsansvarlige opretter et ordrenummer på hvert projekt/opgave. Alle tilhørende bilag til forespørgslen såsom tjekliste for kontraktgennemgang, kundetegninger m.m. mærkes af sælgeren med ordrenummeret.
             
Udarbejdes der et alternativt tilbud, sørger sælgeren for entydig identifikation af bilag og tilhørende tilbud.
            
Sælgeren afkrydser under den videre behandling af forespørgslen tjekliste for kontraktgennemgang (F2.21), som dokumentation for, at de enkelte punkter er blevet vurderet og om nødvendigt behandlet.
               
Behandling og forespørgsel
Sælgeren specificerer i bemærkninger på tjeklisten for kontraktgennemgang, hvor grundigt tilbuddet skal behandles afhængigt af forespørgslens værdi, kompleksitet og intern virksomhedsstandard.  
            
Det er sælgerens ansvar, at andre funktioner i nødvendigt omfang inddrages til afklaring af tvivlsspørgsmål i den videre behandling.
           
Sælgeren skal vurdere om uklarheder i forespørgselsmaterialet skal afklares med kunden, inden tilbuddet afgives, eller om der skal tages forbehold i tilbuddet
                
Når der ikke umiddelbart kan ske afklaring af flere forhold til forespørgslen, udarbejder sælger en priskalkulation.
           
Afgivelse af tilbud
Herefter prisberegner sælgeren tilbuddet. Eventuelle rabatter kan ydes i henhold til intern standard for rabatter. Afvigelser herfra kan kun ske efter aftale med den salgsansvarlige.
              
Tilbuddet skal minimum indeholde: 
  • Aftalte forhold, der afviger fra det modtagne forespørgselsmateriale
  • Forbehold overfor forhold, der i tjeklisten er besvaret med nej, eller ikke er afklaret med kunden
  • Pris og valuta
  • Specifikation af leveringsbetingelser i henhold til intern standard
                  
Tilbuddet underskrives generelt af sælger, men tilbud, der beløbsmæssigt udgør mere end 50.000,00 kr. skal tillige underskrives af den salgsansvarlige.
         
Sælgeren sørger for fremsendelse af tilbuddet
            
Opfølgning på tilbud
Hvis en kunde ikke har reageret på et fremsendt tilbud indenfor max. 10 arbejdsdage, kontaktes kunden af sælger med henblik på at få afklaret årsagen hertil. Herefter følger sælgeren op på sagen efter egen vurdering.           
Al opfølgning noteres af sælger i tjeklisten
Accept af tilbuddet
Accepteres tilbuddet af kunden, starters F2.11 Ordre starts dokument
Afslag på afgivelse af tilbud
Såfremt det fastslås at Skanda A/S ikke vil afgive tilbud meddeles dette altid til kunden. 
          
5. Referencer
F2.21 Tjekliste kontraktgennemgang
        
6. definitioner
   
7. Arkiv
Alle sagens dokumenter arkiveres i sagsmappen i arkivet i mindst 5 år. 

Skanda A/S | Daniavej 35-37 | 9550 Mariager | Telefon: +45 98 58 30 33 | Telefax: +45 98 58 35 30 | E-mail: skanda@skanda.dk
Copyright © Skanda A/S - All Rights Reserved.

CMS system.


HTML5 | CSS3